Bekkenklas

Bekkenpijn, urineverlies, obstipatie, verzakking, slechte conditie. Wil je oude lijf weer terug?

Oefenen in de bekkenklas is zinvol. Dit kan zowel tijdens de zwangerschap als na de bevalling. Als je klachten hebt is een intake voor het beoordelen van de klacht en een lichamelijk onderzoek nodig. Soms is het nodig een paar individuele behandelingen te krijgen voordat je in de bekkenklas kunt gaan oefenen.

 

Bekkenklas prepartum; houding en beweging:

In deze klas krijg je een oefenprogramma speciaal gericht op bekken- en bekkenbodemproblematiek. Je oefent in kleine groepjes van 2 tot 4 vrouwen. Hierin leer en train je optimaal/pijnvrij bewegen met deze klacht. Ook leer je oefeningen om de pijn te verminderen en de functie van de spieren rondom het bekken te verbeteren.

Bekkenklas prepartum; bevalling:

Hier krijg je oefeningen en tips die je kunt gebruiken tijdens de bevalling als je bekkenpijn hebt en instructies voor in het kraambed zodat je zo snel mogelijk weer op de been bent.

Doel:

  • Oefenen van pijnvrije dagelijkse houdingen en bewegingen.
  • Oefenen van bekkenbodemspieren.
  • Preventie van bekken- en bekkenbodemklachten tijdens de zwangerschap en postpartum. 
  • Zo fit mogelijk blijven tijdens de zwangerschap.

Voor wie;

  • Vrouwen met bekken-, rug- of bekkenbodemklachten tijdens de zwangerschap.
  • Vrouwen met verleden van bekkenbodem-, bekken-of rugklachten. 
  • Vrouwen die verhoogd risico lopen op klachten, bv door belastend werk of sport. 
  • Vrouwen die verantwoord fit willen blijven tijdens de zwangerschap.
  • Vrouwen die klachten tijdens de zwangerschap en postpartum willen voorkomen.

Bekkenklas; postpartaal.

Na een bevalling kun je lichamelijk behoorlijk uit balans zijn. Vermoeidheid, rug- en bekkenpijn, zwakke bekkenbodem, rectus diastase, nek- schouder- of hoofdpijnklachten, slechte conditie of overgewicht kunnen behoorlijk vervelend zijn. Naar de sportschool . . . , hardlopen . . . , buikspieroefeningen . . . Kan dat al? Hoe bouw je dit goed op?

Onder begeleiding van een bekkenoefentherapeut leer je de bekkenbodem-, buik-, en andere spieren weer goed te gebruiken en trainen. De oefeningen zijn gebaseerd op allerlei dagelijkse houdingen en bewegingen. Er wordt geoefend in veel verschillende situaties en je krijgt veel praktische tips die je meteen kan toepassen in je dagelijks leven. Bewegen zonder klachten is ons uitgangspunt. Je krijgt tips om je basisconditie weer terug te krijgen en verder op te bouwen en rectus diastase te corrigeren.

Doel:

  • Herstel van de bekkenbodem- en buikspieren bevorderen. Correctie rectus diastase.
  • Voorkomen van houding- en bewegingsklachten.
  • Behandelen van lichte klachten aan bekken, rug, schouders of nek.
  • Lichamelijk voorbereiden op het hervatten van al je dagelijkse activiteiten, werk en sport.

Voor wie?

De cursus is geschikt voor alle vrouwen vanaf 4 wkn na de bevalling en vooral voor vrouwen:

  • Met bekken-, rugpijn of bekkenbodemklachten zoals incontinentie, verzakking, obstipatie of pijn. 
  • Vrouwen die na klachten weer willen gaan sporten.
  • Zich goed willen voorbereiden op sportieve activiteiten;

Als je klachten hebt na de bevalling is een individuele intake en een onderzoek om de klacht (opnieuw) te beoordelen nodig; postpartum consult. Vervolgens krijg je advies over het te volgen oefentraject in de bekkenklas of op een andere manier.

cesar-zeist-fit-na-bevalling

Kosten:

  • € 125,00 voor 8 lessen

Vergoeding:

  • Bij klachten wordt de cursus vergoed door alle zorgverzekeraars vanuit de aanvullende verzekering. Hiervoor is een intake vooraf vereist. Maak hiervoor een individuele afspraak. 

Cursusduur:

  • Bekkenklas prepartum; houding en beweging. 4 lessen van 1 uur. 
  • Bekkenklas prepartum; bevalling. 4 lessen van 1 uur. 
  • Bekkenklas; postpartum. 8 lessen van 1uur. 

Vergoeding

  • Inviduele en groepsbehandelingen worden vergoed vanuit de aanvullende verzekering.
  • In sommige gevallen geeft je zorgverzekering een (gedeeltelijke) vergoeding voor de cursus. 

Verzoek:

Heb je belangstelling, meld je dan aan door het aanmeldformulier in te vullen.